Przeglądając różne rozpiski i zastanawiając się nad użytecznością poszczególnych plutonów doszedłem do wniosku, że BA-10 M to jedne z najbardziej wszędobylskich pojazdów na MID. Znajdziemy je w rozpiskach sowieckich ale także fińskich i niemieckich. ZSRR wyprodukował je w dużej ilości a Finowie i Niemcy wykorzystywali zdobyczne egzemplarze.
W grze Flames of War BA-10 spełniają rolę zwiadowczych samochodów pancernych.W rozpiskach ZSRR 3 sztuki kosztują 120 punktów, są Fearless/Trained. Bardzo ważne, że nie mają zasady "Hen and Chicks" a dodatkowo są "recce" co daje im dodatkowy ruch przed rozpoczęciem gry. Ruchomość: "wheeled" na gęsto zastawionych planszach jest wadą ale na stołach z licznymi drogami może okazać się zaletą (po drodze ruszają się 18 cali).
Opancerzenie BA-10 (1/0/0) jest wystarczające by ochronić je przed bronią małokalibrową piechoty i HMG oraz dać szansę na save przeciwko karabinom półcalowymi czy Bhoys (AT 4) a nawet "na fuksie" czyli "6" przeciwko działom 2pdr czy 47mm (AT 7).
Uzbrojenie to wspomniane wyżej działo 47mm uważane, za jedno z najlepszych w okresie początku II WŚ. Z ROF 2 AT7 FP4+ o zasięgu 24 cale pozwala skutecznie zwalczać lekkie pojazdy opancerzone wroga a w razie najwyższej konieczności nawet czołgi - zwłaszcza strzelając w boczny pancerz.
Nie bez znaczenia jest posiadanie przez BA-10M dwóch karabinów maszynowych (Co-ax+ hull mounted). Dzięki nim samochody powinny obronić się przed szarżą piechoty lub zniszczyć wrogie Jeepy czy Kubelwageny.
Zasadą, o której nie należy zapominać jest "limited vision" - cytując zasadę z bloga TWHistoria: "Czołgi z tym atrybutem dodają 1 do wyniku potrzebnego do trafienia jeśli cel znajduje się całkowicie poza płaszczyzną zawierającą przód wieży pojazdu przed jej obrotem w kierunku celu. Czołgi z atrybutem Limited Vision przed rozpoczęciem ruchu muszą odwracać wieżę do przodu."
Sowieci mają w rozpiskach możliwość uczynienia z BA-10M swoistych bieda-czołgów bowiem mogą wykupić pluton 10 tych samochód pancernych za jedyne 310 punktów (F/T).
W rozpiskach fińskich można wykupić 2 lub 3 BA-10, w cenie 50 punktów od pojazdu (są one wtedy F/V) a Niemcy mogą je wystawiać w wersji C/V za 40 punktów od samochodu (tyle co radzieckie F/T).
Niewątpliwie są to jedne z najlepszych, jeśli nie najlepsze, samochody pancerne w aspekcie współczynnika cena/jakość okresu MID gry Flames of War.
P.S. Wcześniej grałem na 4 BA 64 (2CKM i 2 PTRD) jednak w bitwach wyszło, że są one dużo gorsze niż pluton 3 BA-10M.
W grze Flames of War BA-10 spełniają rolę zwiadowczych samochodów pancernych.W rozpiskach ZSRR 3 sztuki kosztują 120 punktów, są Fearless/Trained. Bardzo ważne, że nie mają zasady "Hen and Chicks" a dodatkowo są "recce" co daje im dodatkowy ruch przed rozpoczęciem gry. Ruchomość: "wheeled" na gęsto zastawionych planszach jest wadą ale na stołach z licznymi drogami może okazać się zaletą (po drodze ruszają się 18 cali).
Opancerzenie BA-10 (1/0/0) jest wystarczające by ochronić je przed bronią małokalibrową piechoty i HMG oraz dać szansę na save przeciwko karabinom półcalowymi czy Bhoys (AT 4) a nawet "na fuksie" czyli "6" przeciwko działom 2pdr czy 47mm (AT 7).
Uzbrojenie to wspomniane wyżej działo 47mm uważane, za jedno z najlepszych w okresie początku II WŚ. Z ROF 2 AT7 FP4+ o zasięgu 24 cale pozwala skutecznie zwalczać lekkie pojazdy opancerzone wroga a w razie najwyższej konieczności nawet czołgi - zwłaszcza strzelając w boczny pancerz.
Nie bez znaczenia jest posiadanie przez BA-10M dwóch karabinów maszynowych (Co-ax+ hull mounted). Dzięki nim samochody powinny obronić się przed szarżą piechoty lub zniszczyć wrogie Jeepy czy Kubelwageny.
Zasadą, o której nie należy zapominać jest "limited vision" - cytując zasadę z bloga TWHistoria: "Czołgi z tym atrybutem dodają 1 do wyniku potrzebnego do trafienia jeśli cel znajduje się całkowicie poza płaszczyzną zawierającą przód wieży pojazdu przed jej obrotem w kierunku celu. Czołgi z atrybutem Limited Vision przed rozpoczęciem ruchu muszą odwracać wieżę do przodu."
Sowieci mają w rozpiskach możliwość uczynienia z BA-10M swoistych bieda-czołgów bowiem mogą wykupić pluton 10 tych samochód pancernych za jedyne 310 punktów (F/T).
W rozpiskach fińskich można wykupić 2 lub 3 BA-10, w cenie 50 punktów od pojazdu (są one wtedy F/V) a Niemcy mogą je wystawiać w wersji C/V za 40 punktów od samochodu (tyle co radzieckie F/T).
Niewątpliwie są to jedne z najlepszych, jeśli nie najlepsze, samochody pancerne w aspekcie współczynnika cena/jakość okresu MID gry Flames of War.
P.S. Wcześniej grałem na 4 BA 64 (2CKM i 2 PTRD) jednak w bitwach wyszło, że są one dużo gorsze niż pluton 3 BA-10M.
aż nabrałem ochotę na granie zwiadem sowieckim
OdpowiedzUsuńwiesz, że nie ma chyba takiej rozpiski jak sowiecki zwiad ;)
OdpowiedzUsuńrazwiedka tak?
OdpowiedzUsuńRazviedka to bardziej piechota zmechanizowana niż faktyczny zwiad ;)
OdpowiedzUsuńZawsze podobały mi się te samochody. Szkoda że są dostępne tylko jako żywica bo trzeba wystawić ich masę żeby miały sens.
OdpowiedzUsuń