Imperial Star Destroyer

Imperial Star Destroyer

czwartek, 22 marca 2018

Panzerwerfer 42 - rys historyczny oraz zasady specjalne w 4 ed. Flames of War

Niedawno uległem pokusie i zakupiłem baterię samobieżnych opancerzonych wyrzutni rakietowych Panzerwerfer 42 produkcji firmy Battlefront. Od wielu lat podobały mi się te pojazdy jednak stacjonarne 15cm Nebelwerfery zawsze pozostawały niemal równie skuteczną a sporo tańszą alternatywą.


Szczypta historii: Panzerferwery zostały opracowane z dwóch powodów: ze względu na zbyt łatwe namierzanie stacjonarnych Nebelwerferów na skutek powstających dużych chmur dymu po ostrzale. Drugą przyczyną była niska mobilność i długie przygotowanie stacjonarnych NbW do ostrzału po transporcie. Jako podwozie wykorzystano opancerzoną wersję popularnego transportera półgąsienicowego Opel Maultier. Pojazd poza rakietami uzbrojono również w karabin maszynowy MG42 do obrony przed piechotą i lotnictwem. Panzerwerfer 42 na wyposażenie jednostek Wehrmachtu weszły w 1943 roku. Wyprodukowano około 300 sztuk, które do końca wojny walczyły głównie na froncie wschodnim w ramach jednostek Nebelwerfer Brigade.


We Flames of War pojazd ma mobilność "half-tracked" oraz opancerzenie 0/0/0, dotyczą go zasady specjalne: Rocket Launcher i Smoke Bombardment. Zasada Armored Rocket Launcher została usunięta. Wyposażony jest dodatkowo w AA MG.

Bombardment rakiet 15cm ma następujące charakterystyki: 64 cale zasięgu, AT 2, firepower 3+. Jak widać świetnie wykopują piechotę i działa a przy sprzyjających rzutach mogą bailować średnie i lekkie czołgi lub niszczyć pojazdy nieopancerzone. Za 5 punktów na pojazd można je wyposażyć w powiększoną załogę i wtedy liczone są jako 2 na potrzeby wielkości wzornika ostrzału. To zmieniło się w 4. edycji bo wcześniej były liczone jako 2 zarówno do wielkości wzornika jak i przerzutów nieudanych trafień. Na minus zmieniła się jeszcze konieczność normalnego wstrzeliwania się w cel więc kar za 2 lub 3 namierzenie. Wcześniej wyrzutnie rakiet nie dostawały kary za późne wstrzelenie się w cel.

Z drugiej strony warto przypomnieć, że w warunkach 4. edycji wyrzutnie rakiet mogą robić "all guns repeat" a działa i piechota objęte tym ostrzałem muszą przerzucać udane save`y. Warto też pamiętać, że jeśli bateria zaczyna grę na stole to przed rozstawieniem sił ale po wystawieniu pól minowych mogą wybrać miejsce na stole i położyć zaplanowany znacznik "ranged in".

Bateria 3 pojazdów confident/veteran z dowódcą i obserwatorem kosztuje 165 punktów więc na potrzeby 4. edycji odejmujemy dowódcę uzyskując koszt 155 punktów. To niemało biorąc pod uwagę, że 3  Nebelwerfery 15cm C/V kosztują 95 punktów (105pkt). Jaką przewagę zapewnia nam wersja mobilna?


Po pierwsze: Panzerwerfery mają pancerz więc nie musimy okopywać baterii tracąc turę bombardmentu, nie mogą też zostać "spinnowane".
Po drugie posiadają AA MG więc mogą próbować obronić się przed samolotem lub odbić szturm piechoty.
Po trzecie w warunkach zagrożenia po prostu odjeżdżają pozbawiając przeciwnika okazji do salwy "All guns repeat" lub łatwego ostrzału z czołgów.


Panzerwerfery nie sprawiają wrażenia samograja, są mocno wyspecjalizowane a po zmianach 4. edycji chyba nieco słabsze niż wcześniej. Może dlatego są tak rzadko widywane na stołach. Czy to się zmieni? Nie sądzę choć to jednostki niewątpliwie godne uwagi graczy sił Osi.

Poniżej zamieszczam zdjęcia mojej zimowej baterii, którą za niedługo przetestuję na polach wyimaginowanych bitew (zdjęcia by Brecha). Dzięki za przeczytanie artykułu do końca. :)



1 komentarz:

  1. Dziękuję za wpis. Na co dzień raczej stronię od drugiej wojny, ale akurat opis tych maszyn przyjemnie mi się czytało. No i fajne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń