Imperial Star Destroyer

Imperial Star Destroyer

piątek, 16 lutego 2018

Alpha-Class Star Wing - unboxing i recenzja

Połączona premiera XII i XIII fali dodatków do X-winga ponownie rozbudziła moje zainteresowanie pojedynkami w kosmosie. Szczególnie zaciekawiły mnie dodatki Alpha-class Star Wing oraz Tie Silencer czyli jednostki Imperialne.

Tie Silencer to oczywiście mocarny myśliwiec Kylo Rena z "Ostatniego Jedi" ale zdecydowanie bardziej interesował mnie Star Wing klasy Alpha znany z serii symulatorów X-wing i Tie Fighter z czasów mojego dzieciństwa. Była to silnie uzbrojona w działka/rakiety kanonierka/myśliwiec szturmowy z tarczami i możliwością lotów w nadprzestrzeni.


Ciekawe jest, że tak ciekawą i mocno wpisaną w kanon Gwiezdnych Wojen jednostkę producent wypuścił w tak późnej fali. Genialny zabieg marketingowy czy trollowanie graczy? Cokolwiek to było - Alfie wyszło zdecydowanie na zdrowie.


Alpha-class Star Wing wyglądem przypomina mi nieco prom typu Lambda ale jest dużo mniejszą jednostką montowaną na małej podstawce. Co ciekawe jest to pierwsze "rozszerzenie" na małej podstawce dla Imperium nie mające słowa "Tie" w nazwie. :)



Statystyki podstawowego Star Winga przypominają Tie Bombera: 2 czerwone kości, 2 zielone, 4 punkty struktury i 3 tarcze. W bazowych rozwinięciach dostajemy tylko 1 rakiety i 1 torpedy a u pilotów imiennych dochodzi 1 talent elitarny. Raczej ubogo ale za chwilę napiszę jak Alpha sobie z tym radzi.
Dial też jakby z innej epoki: żadnych Talon Rolli i białych nawrotek, bardzo przypomina K-winga. I o to podobieństwo chodzi - przejdźmy więc do akcji.


Star Wing Alpha ma następujące akcje: SLAM, Focus, Target Lock i zupełnie nową: Reload.

Zacznijmy od SLAM, który jest ciekawą i mocną akcją, znaną właśnie z K-winga. Jak zaawansowani gracze wiedzą daje on statkowi dużą możliwość repozycjonowania w fazie akcji oraz przebycia w 1 turę dystansu niedostępnego nawet dla A-wingów i Tie Interceptorów. Ma to cenę: statek otrzymuje żeton "weapons disabled" i nie może w tej turze atakować. Ale i na to znajdą się sposoby w tym dodatku.

Reload - twórcy gry chyba uznali, że to nierealistyczne żeby myśliwiec szturmowy lub bombowiec miał tylko jedną torpedę. Przed tym dodatkiem dodawało się kartę "Extra Munitions". Star Wing może wykonać akcję reload i odwrócić wystrzeloną kartę torpedy/rakiety otrzymując równocześnie żeton weapons disabled taki jak po SLAM. Więc Alpha przeładowuje pociski i wtedy nie strzela. Czy na pewno? ;)

Otóż nie! Nowe dodatki do gry są lepsze gdyż często zaginają znaną mechanikę gry. W tym przypadku zagięciem są nowe tytuły dla statku: OS-1 Arsenal Loadout i XG-1 Assault Configuration.


OS-1 Arsenal: statek dostaje kolejne rozwinięcia 1 torpedę i 1 rakietę. Dodatkowo mając token weapons disabled MOŻE strzelić z torpedy lub rakiety do statku, który ma namierzony.


XG-1 Assault: statek dostaje 2 rozwinięcia dział, po wykonaniu SLAM może strzelić z dział o koszcie punktowym do 2 (Tractor beam, Flachette cannon, Jamming beam). Słodko!

Poza dwoma tytułami w rozszerzeniu znajdziemy znane już karty: Advanced SLAM oraz Cruise Missiles, o których nie będę się rozpisywał. Pozostały nam 3 nowe karty, o których warto wiedzieć:
1) Linked battery to działo za 2 punkty, umożliwia nam przerzucenie 1 kości podczas ataku podstawową bronią lub działem. Niedrogie, przydatne i ciekawe. Poza Alphą z tego co pamiętam żaden statek nie ma 2 rozwinięć działa więc combo z Heavy Laser Cannon do zastosowania jest tylko tutaj. Ale już na przykład zwykły B-wing z linked battery dostaje przerzut jednej ze swoich 3 kości podstawowego ataku i robi się ciekawszy. Do rozważenia też na Tie Defender.
2) Jamming Beam to działo za 1 punkt, strzał z 3 czerwonych kości w zasięgu 1-2, jeżeli trafisz przydziel obrońcy jeden żeton "Jam" i skasuj wynik rzutu kością (bez obrażeń). Jam to nowy typ żetonu. Jeżeli statek ma na sobie żeton jam oraz: focus, niebieski target lock lub evade to usuń żeton jam a właściciel statków musi usunąć jeden z tych żetonów. To rozszerzenie to przeszkadzajka, wydaje mi się, że do zastosowania na Alfie albo Tie Defenderze, które nie muszą tracić podstawowego ataku by osłabić przeciwnika.
3) Saturation Salvo to talent elitarny za 1 punkt. Jeżeli strzelając z rakiety lub torpedy nie trafisz w wybrany statek, KAŻDY statek w zasięgu 1 od obrońcy z wartością obrony (na karcie pilota) niższą niż koszt punktowy twojej torpedy (np. 3 dla torped plazmowych) musi rzucić czerwoną kością i przyjąć wyrzucone obrażenie lub krytyka. To już chyba nie te czasy, kiedy Tie Swarm zjadał inne rozpiski na śniadanie i prosił o dokładkę a swarmu A-wingów też jakoś nie widać. Popularne obecnie rozpiski rzadko starają się trzymać w zasięgu 1 od siebie więc na chwilę obecną nie wróżę sukcesu tej karcie. Ale któż wie co wydawca trzyma dla nas na przyszłość? ;)

Przejdźmy do pilotów Alphy:
1) Nu Squadron Pilot PS 2 za 18 punktów jest tani i dobry bo dobry i tani. Raczej z tytułem XG1 Arsenal. To jest/będzie moim zdaniem najbardziej grany pilot.
2) Rho Squadron Veteran PS 4 za 21 punktów ciekawszy od Nu bo posiada talent elitarny, który może wykorzystać np. na Deadeye i jak niegdyś Jumpmastery odpalać torpedy "na oko" bez target locka. Z drugiej strony Deadeye nie do końca pasuje do tytułu, lepiej chyba wziąć Advanced SLAM, A score to settle i np. Cruise Missiles i odpalić rakiety z niezłą modyfikacją po SLAM.
3) Lieutenant Karsabi za 24 punkty mój ulubiony pilot z tego dodatku, PS 5 i również posiada miejsce na elitarny talent i własną zdolność: jeśli nie masz stresu a masz weapons disabled token to możesz usunąć żeton i wziąć stres. Ależ podoba mi się combo z HLC, Assault loadout i advanced SLAM.
4) Major Vynder za 26 punktów ma PS 7, ma miejsce na talent elitarny oraz umiejętność: gdy posiadasz żeton weapons disabled i się bronisz rzuć jedną kością obrony więcej. Jest ona mocno sytuacyjna ale poprawi przeżycie pana majora jeśli będzie dużo SLAM-ował. Wydaje mi się, że to drogo wychodzi ale to pewnie frycowe za możliwość SLAM z PS9 (z Veteran Instincts).


W mecie obecnie dość popularny build to dwa razy Rho Squadron Pilot i Kylo Ren. Alphy raz mają działa a raz torpedy/rakiety, w zależności jaki gracz ma plan. Czasem jedno i drugie np. Harpuny i Flachette canon.

Przykładowo:
Kylo Ren (TIE Silencer) First Order Vanguard Advanced Optics Advanced Sensors Autothrusters Push the Limit
Rho Squadron Veteran (Alpha-class Star Wing) Guidance Chips Harpoon Missiles Deadeye
Rho Squadron Veteran (Alpha-class Star Wing) Guidance Chips Harpoon Missiles Deadeye 

albo inna wariacja na temat dwóch Alf:
Kylo Ren (TIE Silencer) — TIE Silencer 35
Push the Limit 3
Advanced Sensors 3
Autothrusters 2
First Order Vanguard 2
Ship Total: 45
   
Nu Squadron Pilot — Alpha-class Star Wing 18
Flechette Cannon 2
"Mangler" Cannon 4
Advanced SLAM 2
XG-1 Assault Configuration 1
Ship Total: 27
   
Rho Squadron Veteran — Alpha-class Star Wing 21
Deadeye 1
Harpoon Missiles 4
Guidance Chips 0
Os-1 Arsenal Loadout 2
Ship Total: 28

Na pewno wypróbuję porucznika Karsabiego z HLC, Linked Battery, XG1 Assault i "A score to settle". Rozszerzenie Alpha Class Star Wing bardzo mi się podoba, wprowadza nową akcję i ciekawe możliwości taktycznie więc przyznaję mu 10/10 gwiazdek i planuje wziąć moje Alfy na SOS w Krakowie.

1 komentarz:

  1. Całkiem fajny statek! Dość wytrzymały - a więc będzie mógł odpowiedzieć na ogień ogniem. Dziękuję za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń